KAMARIKONSERTTI: ÄÄNIÄ & LYÖMÄSOITTIMIA

SAMI KLEMOLA: Sostenuto

TIM FERCHEN: The Autumn; The Winter

etydit nro 2 ja 3 sarjasta Etudes for Marimba vol. 1

MATTHEW WHITTALL: ad puram annihilationem meam

Antti Suoranta, lyömäsoittimet

Helsingin kamarikuoro

Nils Schweckendiek, johtaja

Helsingin kamarikuoro esiintyy ensimmäistä kertaa kuorona Tuomaankirkon kamarikonserttisarjassaan. Matthew Whittallin vaikuttava ja mietiskelevä teos kuorolle ja lyömäsoittimille luo vastakohdan Perttu Haapasen sävellykselle, jossa säveltäjä tutkii vakavan leikkisästi Lewis Carrollin Liisa-hahmon eri merkityksiä. Lyömäsoittaja Antti Suoranta täydentää ohjelmaa kontrastoivilla sooloteoksilla symbaalille ja marimballe.

KAMARIKONSERTTI: DIE SCHÖNE MÜLLERIN

to 17.3.2016 klo 19.00

FRANZ SCHUBERT: Die schöne Müllerin

Martti Anttila, tenori

Anna Kuvaja, piano

Wilhelm Müllerin runoihin kirjoitettu laulusarja Die schöne Müllerin on yksi lied-musiikkia määrittävistä laulusarjoista ja yksi Franz Schubertin tunnetuimmista teoksista. Sarjan päähenkilö seuraa matkallaan puroa ja päätyy töihin myllyyn. Siellä hän rakastuu palavasti myllärin tyttäreen, joka ei kuitenkaan lopulta vastaa hänen tunteisiinsa. Päähenkilö ajautuu mustasukkaisuudessaan epätoivoon, ja hänelle iloa ja neuvoja aikaisemmin tarjonnut puro koituu hänen kohtalokseen. Die schöne Müllerinin ilmaisuvoima perustuu erityisesti kahden aikatason yhtäaikaiseen kuvaukseen – nykyhetken katoavien aistimusten ja tuntemusten rinnalla on jatkuvasti läsnä kuvaus menneestä.

KAMARIKONSERTTI: OLI SIELUSI VALKEA LILJANKUKKA

pe 15.4.2016 klo 19.00

Tuomaankirkko, Pihlajatie 16, Helsinki

Yksinlauluja Toivo Kuulalta, Jean Sibeliukselta, Kaija Saariaholta ja Erich W. Korngoldilta

TOIVO KUULA: Heidezauber

TOIVO KUULA: Suutelo

JEAN SIBELIUS: På verandan vid havet

TOIVO KUULA: Merenkylpijäneidot

* * *

TOIVO KUULA: Lauantai-ilta

KAIJA SAARIAHO: Rauha (Leino-laulut)

TOIVO KUULA: Jääkukkia

JEAN SIBELIUS: Höstkväll

* * *

ERICH W. KORNGOLD: Drei Lieder op. 22:

Was Du mir bist

Mit Dir zu schweigen

Welt ist stille eingeschlafen

ERICH W. KORNGOLD: Mariettan laulu oopperasta Die tote Stadt

Varvara Merras-Häyrynen, sopraano

Joel Papinoja, piano

Lyyris-dramaattinen sopraano Varvara Merras-Häyrynen ja pianisti Joel Papinoja tunnelmoivat huhtikuisessa kevätillassa Toivo Kuulan, Jean Sibeliuksen, Kaija Saariahon ja Erich W. Korngoldin yksinlaulujen parissa. Konsertissa kuullaan muun muassa harvoin esitetty Kuulan laaja teos Merenkylpijäneidot Eino Leinon tekstiin sekä Sibeliuksen modernimpaa sävelmaailmaa edustavat laulut Höstkväll ja På verandan vid havet. Itävaltalais-amerikkalaisen Korngoldin tuotannosta taiteilijat ovat valinneet sykähdyttävän kolmen laulun sarjan, ja illan päättää lumoava Mariettan laulu oopperasta Die tote Stadt.