The Nordic Choir Expedition –

La 3.6.2023 klo 18.30
Musiikkitalo, Paavo
Liput: 25/20/15 € Ticketmasterista

Sarjalippu festivaalin kaikkiin neljään konserttiin 70/56/42 € Ticketmasterista.
Huom! Sarjalipulla pääsee myös Kallion kirkossa järjestettävään konserttiin 2.6. Lippuna 2.6. konserttiin käy sarjalippuna ostettu 1.6. konsertin lippu.

Ars Nova Copenhagen
Graham Ross, johtaja

CAROLINE SHAW: How to fold the Wind
NICHOLAS MAW: One foot in Eden still I stand
ROBERT PEARSALL: Lay a garland
RALPHN VAUGHAN WILLIAMS: The Turtle Dove
JOHN FRANDSEN: Weather4Casts
JAMES MACMILLAN: The gallant weaver
JAMES ERB (arr.): Shenandoah

Ars Nova Copenhagen vie konsertissaan kuulijan ajatuksia herättävälle matkalle, joka vie ihmiskunnan ja luonnon kehittyvän suhteen syövereihin. Konsertin ohjelmassa kuullaan eri vuosisatojen sävellyksiä, joissa tutkitaan miten taide heijastelee luontosuhteemme kehitystä.
    Konsertin nimi on peräisin Nicolas Maw’n koskettavan kauniista teoksesta One foot in Eden still I stand (1990), joka on eräänlainen syvällinen pohdinta teollistumisen vaikutuksesta luontosuhteeseemme. Tuuli ja sää ovat toimineet inspiraationa Caroline Shaw’n arvoitukselliselle teokselle  How to fold the wind (2020) sekä John Frandsenin teokselle Weather4Cast (2014), joiden voidaan katsoa toimivan esimerkkeinä ihmisen nykyisen luontosuhteen irrallisuudesta. Frandsen on proosallisella ja ironisella tavalla sisällyttänyt teokseensa otteita varsinaisista säätiedotuksista.
    Tätä näkökulmaa tasapainottaa kokoelma teoksia, jotka tuovat esiin vanhemman, välittömämmän suhteen luonnon kanssa. Luontoa käytetään metaforana, jonka avulla ilmaistaan menetyksen, toivon, kaipuun ja ilon aiheuttamia monimutkaisia tunteita. Useat näistä teoksista ammentavat englanninkielisen maailman perinteisistä kansanlauluista: esimerkkeinä tästä tyylillisestä inspiraatiosta mainittakoon Vaughan Williamsin The Turtle Dove (1924) ja James MacMillanin The gallant weaver (1997).
    Konsertin ohjelma kutsuu kuulijan vastakohtaisuuksia pursuavalle matkalle pohtimaan suhdettamme luontoon ja miettimään, miten voimme uudelleen löytää yhteyden ja välittömyyden tunteen omissa elämissämme.

Ars Nova Copenhagen on 12-jäseninen vuonna 1979 perustettu vokaliyhtye, jonka on sanottu olevan yksi maailman huippuvokaaliyhtyeistä. Yhtye on erikoistunut renessanssin polyfonisen kuoromusiikin sekä nykymusiikin esittämiseen. Ars Nova toimii yhteistyössä myös muiden luovien alojen taiteilijoiden kanssa ja kehittää uusia tapoja järjestää erilaisia konsertteja sekä työskennellä innovatiivisen ohjelmiston parissa. Yhtye on tunnettu tarkkuutta ja rohkeutta huokuvista esityksistään sekä maailmanlaajuisesti huomiota herättävästä sointiväristään. ARS NOVA Copenhagenia johtaa vieraileva johtaja Graham Ross, jolla on poikkeuksellinen maine yhtenä Britannian kysytyimmistä nuorista johtajista ja säveltäjistä. Ross on The Dmitri Ensemblen perustajajäsen ja taiteellinen johtaja sekä Cambridgen Fellow of Clare Collegen musiikillinen johtaja, ja hänen monet levytyksensä ovat toistuvasti vastaanottaneet suurta kiitosta. Ross on vieraillut säännöllisesti esimerkiksi BBC Singersin, Malesian filharmonisen orkesterin sekä DR Vokal Ensembletin johtajana.

The Nordic Choir Expedition has received funding from the European Union
and the Nordic Council of Ministers’ Culture and Art Programme